jaketkulitgarut.co.id

Situs jaketkulitgarut.co.id yang membagikan informasi dunia teknologi informasi dan komunikasi , dan beberapa tips menarik.

Faedah Beras Merah untuk Diet dan Kesihatan

Faedah Beras Merah untuk Diet dan Kesihatan

Faedah Beras Merah untuk Diet dan Kesihatan

Maklumat kesihatan Faedah Beras Merah untuk Diet dan Kesihatan. Apabila dibandingkan dengan beras putih , ternyata manfaat beras merah untuk diet dinilai jauh lebih baik. Walaupun nasi yang berasal dari beras putih sangat memiliki kegunaan untuk kesihatan badan , akan tetapi beras putih ternyata kurang sesuai untuk dijadikan menu dalam aktivitas diet. Beras putih mengandungi banyak zat yang diharapkan oleh badan , menyerupai vitamin B , asid amino , serat , dan juga karbohidrat kompleks , akan tetapi apabila anda sedang menjalani prograam diet , umumnya anda bakal dianjurkan untuk kurangkan konsumsi dari karbohidrat , terutamanya karbohidrat yang berasal dari nasi.

Untuk anda yang sedang menjalani aktivitas diet , namun tetap ingin mengkonsumsi nasi , anda boleh menggunakan beras merah untuk menggantikan beras putih yang biasa anda konsumsi.

Faedah Beras Merah untuk Diet

Untuk anda yang sedang menjalani aktivitas diet , manfaat beras merah untuk diet lebih banyak apabila dibandingkan beras putih , karena beras merah mempunyai kandungan zat antosianin yang beradadi lapisan merah yang terdapat pada beras merah. Antosianin mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan badan , mulai dari antioksida , antiglisemik , anti-kanser dan anti hipertensi. Selain itu beras merah juga rendah akan kalori , sehingga selamat untuk dimakan.

Seperti yang telah diketahui oleh masyarakat umum , apabila dilihat sekilas beras merah kelihatan sama sahaja dengan beras putih , yang membezakan yaitu terletak dari warnanya. Perbezaan lain yaitu harganya , beras merah relatif lebih mahal , kerana beras merah merupakan jenis beras yang jarang ditanam. Beras merah mempunyai beberapa keunggulan apabila dibandingkandengan beras putih. Namun beras merah mempunyai tekstur yang lebih keras , sehingga untuk memasaknya memerlukan masa yang cukup lama. Selain itu rasa dari beras merah juga tidak seenak beras putih , sehingga masih banyak orang yang enggan untuk mengkonsumsinya.

POS-POS TERBARU

jaketkulitgarut

Kembali ke atas